1.

 

Nainen näyttää jotenkin irrallisista kuminauhanpätkistä kasatulta tytönhuiskaleelta ja puhuu ja puhuu, koko ajan se puhuu, sen suusta valuu kuumaa laavaa kuin tulivuoresta:

- Erottiin. Ei siinä mittään. Mitä siinä oikein tapahtu. Jaksa oikein niin muistaa. Menee kyllä lujaa välillä. Käytiin ukon kanssa, sen entisen, kerran Tallinassa, heitettiin kilipaa palloo korriin. Ukko sano että en mää osu, ei akoista oo mihkään siinä lajissa, nauro. Mää voitin sen, olipa ukko hilijaa.Painukoon sinne hilijasten miesten leirintäalueelle, siellä ne hilijaset ukot kokkoontuu, ihan oikein sille paskapäälle.Katottiin tytön kanssa yks ilta telkkarii, se sano että tuoltahan sinä äiti saisit ittelles uuven miehen, videotreffeiltä.Mua nauratti.Meni lujjaa, niinku olis uuvestisyntyny. Vaikka mitä se on. Aina saa ukon kanssa riijellä kuitenkin, sen entisenkin, se on semmonen paskapää koko jätkä. En minä tiijä, tämmönen minä oon tytönhuiskale ja miehet saa mun puolestani muuttaa sinne hilijasten miesten leirintäalueelle, siellä niillä on hyvä olla, kiven alla, mumiskoot siellä omiaan vaikka koripallostaan multapaakku suussa.

 

2.

 

minä täällä koripallona

multapaakun suussa leirintäalueella

pidän piknikkiä kavereiden kanssa

meitä on monta, yhden kentällisen aina saisi,

tästä hiljasesta himankalaisesta porukasta

bulgarialaista syöttöö harjoteltaisiin aikamme kuluksi

pelistä en tiedä mikä se on,mullan alta

pikkulusikoiden koputus kuuluu:

- syötä, syötä..

ja minä sinne mustaa kiekkoa lapan

että syökää pojat, syökää,

kumilta se maistuu ja on sitkeetä

mutta hyväksi opiksi tulevaa varten

 

3.

 

Multapaakuista puhuminen on saanut vedet herahtamaan kielelle, hän hortoilee pulisevien pöytien väliä kuin eksynyt, on saatava taikajuomaa.Joku limppuotsainen, taiteilijan näköinen nauraa räkättää miten entinen sosiaalijohtaja oli kuvaillut asiakastaan:

- Sen akan sisällä käyneistä kyrvistä olis saanu vaikka kapulasillan tehtyä Oulujoen yli…

                      Hän kävelee kapteenin eteen.Olkoot he sitten vaikka Asterixin kylä nyt, taistossa viekkaita roomalaisia vastaan.Taikajuomaa siis.Matkalla maahan missä sillatkin tehdään mistä tehdään orpopojan valssin säestyksellä.