Hikisen suloisen sumopainijan tuoksuillani houkuttelin kevään ensimmäisen sääsken kimppuuni aamuisen jumpan jäljiltä ja olin ilahtunut siitä ,että kelpaan vielä naaraille suvunjatkamisen välineeksi kaikkien kalkkiviivoille kangerrelleiden tuskallisten tappioiden jälkeen – vähän siis sellaista itseironista itsetunnon kohotusta aamutuimaan täällä maaseudulla, joka noin muuten on aika epäsuosittua aluetta – täällä ei viihdy korona, ei punkit,ei nuoriso ja nälkäkin lähti jo aikaa sitten lätkimään nälkämailta.

Iltatuimasta en tiedä mikä se on ja muutenkin sanat aina hämmentävät.

Mitä on se, että joku lyöttäytyy mukkaan. Tulee vain lapsuus mieleen.

Toinen haaste on murre – mitä tarkoittaa oululainen, kun se sanoo, että se mennee sairaalaan ensi viikolla. Siis onko se menossa vai aikooko se mennä. Mennee?

Tai että murresanoja pitää aina jäljitää itään tai länteen. Raakki – no ruotsiahan se – krake. Kenkätä – skänka eli lahjoittaa, antaa ilmaiseksi, tosin suomessa se tarkoittaa liian halvalla myymistä.

 

 Tosin samaa ovat yrittäneet muutkin ”siementäjät” levittämällä siementään nenäaukkooni ja aiheuttamalla allergisen nuhan, joka näissä oloissa on pakko hoitaa ettei epäillä koronapotilaaksi. Nenäni limakalvot ovat koivuille aika huono kasvualusta, luonto on siinä suhteessa yltäkylläinen ja sattumanvarainen, koivukin viskoo siemeniään kuin toiveikas lottoaja numeroitaan. Koronaviruksesta nyt puhumattakaan.

 

Eli kyllä maalla on mukavaa. Mökkiläiset ovat saapuneet, ne erottaa isoista autoistaan ja pitäähän sitä marketissa käydä, viinakaupassakin ja äkkiä maailma on kuin sudokuruutu – hyvin arvoituksellinen paikka.

 

Siinä missä ennen väestön ahtautuminen suuriin kaupunkeihin oli ekologinen teko niin nyt se onkin suurin uhka taudin leviämiselle, koska korrelaatio väestötiheyden ja koronan välillä on kovin selvä. Sen voivat tukholmalaisetkin vahvistaa vaikka muuten painivatkin pandemiapaniikissaan, jopa valtakunnan syyttäjää vaaditaan paikalle selvittämään, onko vanhustenhoitolaitoksissa harrastettu pallatiivista hoitoa eli eutanasiaa laittomasti.

 

Yhden kolumnistin mukaan on syötetty vanhukselle morfiinia ja jätetty yksin huoneeseensa kuolemaan. Toisessa tapauksessa poika oli omalla aktiivisuudellaan pelastanut 81-vuotiaan isänsä vaatimalla kunnon hoitoa, lisähappea ja vanhat, tavalliset lääkkeet takaisin. Isä oli selvinnyt koronasta.

 

Odotettavissa on varmasti Ruotissa vielä kovat selvittelyt asiasta.

Maaotteluhengessä Ruotsi kuitenkin odottaa, että Suomessa ja muualla pohjoismaissa asiat alkaisivat menemään taudin suhteen huonommin.

 

”– Kiistämätön syy tähän kansakuntaan vaikuttavaan väkivallan ruttoon on ääriajattelu, jota tuottaa toksista maskuliinisuutta edistävä ympäristö. Samaan aikaan se sallii aseiden vapaan hankkimisen niille, jotka kärsivät sympatian ja katumuksen vaarallisesta puutteesta, Manfredonia kirjoitti.

- Kuinka monta tapausta vielä vaaditaan, jotta ihmiset ymmärtävät, että järjestelmämme ei toimi ja että täytyy ryhtyä toimeen? Muistakaa uhreja, älkää ampujia tai heidän ideologiaansa, hän jatkoi.”

 

Näin Manfredson viikkoa ennen naamakirjassaan ennen kuin alkoi tappamisen. Kipuiliko hän oman toksisen syyllisyytensä kanssa?